Valentijn Velthuizen

De Arosa in actie op een nat TT circuit, op weg naar een 2e plek in de warm-up.

De Arosa in actie op een nat TT circuit, op weg naar een 2e plek in de warm-up.

Valentijn Velthuizen
Auto: Seat Arosa 16V

Van kleins af aan was ik al gek van auto’s. Mijn eerste woordje was niet mama maar auto. Toen ik 5 jaar oud was ben ik begonnen met karten, maar toen ik ouder werd kon ik dat niet meer combineren met school. Toen ik mijn rijbewijs had gehaald en een eigen auto had gekocht ben ik een keer op de Nürburgring geweest. Vanaf toen was ik besmet. De auto moest sneller, lichter en beter de bocht om. Het interieur is volledig gestript, er is een rolkooi gemonteerd, de koppeling is vervangen en het vliegwiel is afgedraaid. Daarnaast zijn alle ophangingsrubbers vervangen door Powerflex rubbers. Er zit een schroefset onder de auto en zijn er grotere remmen gemonteerd. Er is een 4-2-1 spaghetti spruitstuk zonder katalysatoren geplaatst. Uiteraard word er op het circuit gereden met andere banden dan op straat. Deze banden noemt men semi-slicks, en voor 2015 is er een setje Toyo R888 in de maat 205/50/15 aangeschaft.

In het kader van gewichtsbesparing wordt er zo veel mogelijk weggehaald. In dit geval alle airbags en isolatie, plus de onderste helft van het dashboard. Daarnaast is gelijk alle bitumen verwijderd.

In het kader van gewichtsbesparing wordt er zo veel mogelijk weggehaald. In dit geval alle airbags en isolatie, plus de onderste helft van het dashboard. Daarnaast is gelijk alle bitumen verwijderd.

Ondanks dat er al veel gedaan is aan de Arosa zijn er nog veel wensen. Een snellere motor, lexaan ruiten en aangepaste aerodynamica staan nog op de planning, evenals een achterste stabilisatorstang en een veerpootbrug aan de voorkant. Dit moet er voor zorgen dat de auto nog beter de hoek om kan, en minder verliest op het rechte stuk ten opzichte van de concurrentie.

Zoals de auto nu is kan ik redelijk meekomen in de Semi-Pro klasse van het Nederlandse TimeAttack kampioenschap. Maar zodra het regent rijden we vooraan mee. Met wat meer vermogen, en nog wat gewichtsbesparing moeten we nog verder naar voren komen, en dat is ook het doel voor seizoen 2015. De 9e plek in het kampioenschap 2014 willen wij graag verbeteren. Ook gaan we voor 2015 nog een nieuwe uitdaging aan. Als het niet botst met TimeAttack word ook het 2015 seizoen Wimedo autoslalom gereden. Hou de Facebook pagina en deze site in de gaten om alle resultaten en verrichtingen te kunnen volgen!

Ik wil graag de volgende mensen bedanken voor hun hulp:

  • LDG Autoservice
  • KroonMarketing
  • Leo en Jenny Velthuizen
  • Alle teamleden van Drivers Team Nederland
  • Iedereen die me geholpen heeft met mijn auto of advies gegeven heeft
Een actiefoto geschoten tijdens Rally for Kids. Een evenement waar men over een parcours rijdt met zieke en gehandicapte kinderen.

Een actiefoto geschoten tijdens Rally for Kids. Een evenement waar men over een parcours rijdt met zieke en gehandicapte kinderen.